همکاری مشترک علمی-تحقیقاتی دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان با دانشگاه دیکین استرالیا

۲۶ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۳ کد : ۷۰۴۳ همایش‌های دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۵۵

 

تیم تحقیقاتی متشکل از آقایان دکتر محمدمهدی ابوالحسنی- عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، کامران شیروانی مقدم- دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه دیکین کشور استرالیا، دکتر حمید خیام و خانم دکتر مینو نائبه- از محققان دانشگاه دیکین در قالب یک همکاری مشترک بین المللی موفق شدند با الهام گیری از پوست پلنگ، امکانی فراهم کنند تا بتوان استفاده از نانولوله های کربنی را گسترش داد. در طرح حاضر با استفاده از آلیاژ پلیمری PMMA/PAN ، یک ساختار تکرارشونده ی پوست پلنگی ایجاد شده است که به منزله ی یک اصلاح سطح برای این نانولوله ها تلقی می شود. در واقع نقاط اصلاح شده بر روی این نانولوله ها ساختار پوست پلنگ را تداعی می کنند.

این مهم موجب بهبود استحکام پیوستگی فاز زمینه و نانولوله ها و متعاقب آن دست یابی به یک نانوکامپوزیت پلیمری استحکام بالا شده است. این ساختار کاملاً قابل کنترل است و می توان یک فاز دیگر از قبیل دارو را به نقاط مدنظر انتقال داد. همچنین از تجمع و به هم چسبیدن نانولوله ها نیز جلوگیری می شود.
به گفته ی ابوالحسنی، یکی از مشکلات نانولوله ها رسوب آن ها در حلال پس از مدت زمان اندک است. اما نانولوله های پوست پلنگی قادرند پایداری خود را حتی تا 6 ماه درون حلال حفظ کنند. از نتایج این طرح آزمایشگاهی می توان در صنایع نانوالکترونیک، دارورسانی و تصفیه ی آب استفاده کرد.

 نتایج این کار در مجله ی Composites: Part A با ضریب تأثیر 4/075 (جلد 95، سال 2017، صفحات 304 تا 314) منتشر شده است.


( ۱ )