محققان دانشگاه کاشان موفق به تلقیح موفقیت‌آمیز داروی لانزوپرازول با پلیمرها شدند

۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۱۳۳۷ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۳۳۴۶
محققان دانشگاه کاشان موفق به تلقیح موفقیت‌آمیز داروی لانزوپرازول با پلیمرها شدند

محققان دانشگاه کاشان موفق به تلقیح موفقیت آمیز داروی لانزوپرازول با پلیمرها از طریق فناوری دی اکسید کربن فوق بحرانی شدند.

تیم تحقیقاتی در دانشگاه کاشان به سرپرستی آقای دکتر غلامحسین صدیفیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و با همکاری آقای دکتر سیدعلی سجادیان و خانم مهندس آرزو عامری تلاش نمودند تا برای اولین‌بار در دنیا با استفاده از فناوری دی‌اکسید کربن فوق بحرانی کار تلقیح این دارو را با موفقیت به انجام رسانند.

دکتر غلامحسین صدیفیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان از محققان این طرح گفت: امروزه داروی لانزوپرازول به منظور کاهش مقدار اسید تولید شده در معده مورد استفاده قرار گرفته و برای بیماری‌هایی نظیر زخم معده و روده، بیماری‌های گوارشی، التهاب مری ساینده و سندروم زولینگرـ الیسون بکار می‌رود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این دارو آن است که حلالیتش در محیط بدن کم بوده و مقدار آن 0/044 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر است، افزود: هدف از انجام این پژوهش،  افزایش حلالیت این دارو از طریق نانو ذره کردن و تلقیح همزمان آن در دو پلیمر محلول در آب  می باشد.

دکتر صدیفیان خاطر نشان کرد: این روش در زمره فناوری‌های سبز محسوب می گردد که مشکلات روش‌های سنتی و  مرسوم نظیر استفاده از حلال‌های سمی و سیستم های ناپایدار را در پی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این روش، اندازه ذرات دارو از مقیاس چند میکرومتر به حدود 100 نانومتر تقلیل یافت، افزود: از جمله مزایای استفاده از این فناوری، علاوه بر انجام عملیات در دمای پایین، می توان به کاهش زمان فرایند تلقیح نیز اشاره نمود.

خوشبختانه دستگاهی که قادر است این فناوری را به ثمر رساند توسط اقای دکتر غلامحسین صدیفیان ساخته شده است و حال حاضر در آزمایشگاه سیالات فوق بحرانی و نانوفناوری موجود بوده و جهت انجام امور تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر صدیفیان ضمن سپاسگزاری از معاونت پژوهشی دانشگاه کاشان بابت مساعدت و همکاری‌های لازم، خاطر نشان کرد: نتایج ارزشمند این پژوهش نوین، اخیرا در مجله سیالات فوق بحرانی(The Journal of Supercritical Fluids, IF=3.481) در 19 صفحه برای ماه اکتبر 2020 به چاپ رسیده است.

 انعکاس خبر در:

وزارت علوم

خبرگزاری صدا وسیما

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

جماران نیوز

لینک چاپ این مقاله علمی در مجله

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: داروی لانزوپرازول دانشگاه کاشان دی اکسید کربن تحقیقات محققان پلیمر


( ۵ )

نظر شما :

تهامی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۷
به جناب آقای دکتر غلامحسین صدیفیان بواسطه این موفقیت علمی بزرگ تبریک عرض می نمایم.
محمدی ۰۶ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۸
تبریکات وافره به دانشگاه کاشان بواسطه حضور چنین انسان های فرهیخته و دانشمندی.
احمدی ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵
خدمت جناب آقای دکتر صدیفیان این توفیق بزرگ را خالصانه تبریک می گویم. انشاالله شاهد موفقیت های بیشتر ایشان باشیم.
احسانی ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۸
این گونه تحقیقات بسیار ارزشمند و کاربردی است. حمایت مسئولین جهت تسریع در امور و به ثمر نشستن نتایج تحقیقات لازم و ضروری است.